Helsingin Jakelu-Expert Oy

Suorajakelu on paras markkinointikeino

Pentti Seppälä on ilmastointialan ammattilainen. Hän pyörittää omaa Puhtoputki Oy yritystään Nummelassa, Vihdissä ja työllistää itsensä lisäksi neljä asentajaa. Seppälä pitää osoitteetonta suoraa ja puskaradiota parhaimpina markkinointikeinoina:

– Jonkin verran käytän kaikkia medioita. Lehtimainospaikkoja ostan paikallislehdistä, eri remontoinnin ja rakentamisen teemanumeroista sekä messulehdistä, mutta ne poikivat vain satunnaisia asiakkaita. Netin 118 on yhtä tyhjän kanssa. Internetin hakukoneesta maksan etusivupaikasta; se toimii, mutta on melko kallis hinnaltaan.

Suorajakelu on tehokas

– Paras on kuitenkin kustannustehokas suorajakelu. Olen huomannut, että n. 20 000 kpl jakelu pääkaupunkiseudulla pien- ja rivitaloihin riittää, ja sillä pärjään lähes vuoden; Pentti Seppälä kertoo. Suora on hänen mukaansa myös suhteellisen nopea; "Kyselyitä tulee heti reippaasti, joten täytyy myös osata taiteilla sen kanssa, että ei tarvitse myydä ”ei-oota”. Puhtoputki on pieni yritys, jossa on neljä työntekijää ja kaksi pakettiautoa. Sen vuoksi on kapasiteetti rajallinen". Suoran tehokkuuden lisäksi Pentti Seppälä uskoo vakaasti puskaradion voimaan. 

– Markkinointi on sijoitus ja on tarkkaan harkittava, miten markkinoi. Kun asiakkaan on saanut, työ pitää tehdä kunnolla.

– Puskaradio on erinomainen kanava pienyrittäjälle. Se toimii, jos tekee työnsä viimeisen päälle. Vanha totuus siitä, että hyvä kello kauas kantaa, paha vielä kauemmaksi, on hyvä ohjenuora.